Kiedy kanonizować, nie indeksować lub nie robić nic z podobnymi treściami

Jak zaadresować podobne treści: kanonizować, noindex lub nic nie robić? Zastanówmy się, kiedy i gdzie skorzystać z tych trzech opcji. Wyobraź sobie swoje treści tak, jak ty sam. Masz ze sobą jakiś bagaż, którego mógłbyś się pozbyć? Masz przy sobie coś, co chcesz zatrzymać, ale może chcesz zmienić jego przeznaczenie lub zobaczyć inaczej? Nie inaczej jest, jeśli chodzi o zawartość strony internetowej. Prawdopodobnie wszyscy siedzieliśmy wokół jako grupa umysłów myślących o treściach, które chcielibyśmy wyciąć z naszej witryny, ale zdajemy sobie sprawę, że nadal jest to potrzebne, niezależnie od tego, czy jest to dla konkretnego potencjalnego klienta, wewnętrznego zespołu itp.

 

Chociaż szukamy sposobów na maksymalne wyszczuplenie naszych witryn internetowych w celu zarządzania treścią, chcemy również zrobić to samo, aby uspokoić indeksujące boty wyszukiwarek. Chcemy, aby ich codzienna wizyta na naszych stronach internetowych była szybka i zwięzła. Miejmy nadzieję, że pokaże im to, kim jesteśmy, kim jesteśmy i ostatecznie – jeśli musimy mieć treści, których nie można usunąć – jak je dla nich oznaczamy. Na szczęście roboty indeksujące wyszukiwarki chcą zrozumieć nasze treści tak samo, jak my tego od nich chcemy. Dano nam szanse na kanonizację treści i treści bez indeksu. Uważaj jednak, ponieważ niewykonanie tego poprawnie może spowodować, że ważne treści witryny zostaną źle zrozumiane przez roboty wyszukiwarek lub w ogóle nie zostaną przeczytane.

 

Kanonizować?

Tagi kanoniczne to świetny sposób na instruowanie wyszukiwarek: „Tak, wiemy, że ta treść nie jest aż tak wyjątkowa ani wartościowa, ale musimy ją mieć”. Może to być również świetny sposób na wskazanie wartości treści pochodzącej z innej domeny lub odwrotnie. Niemniej jednak teraz nadszedł czas, aby pokazać robotom indeksującym, jak postrzegasz zawartość witryny.

 

Aby wykorzystać, musisz umieścić ten tag w sekcji head kodu źródłowego. Tag kanoniczny może być świetnym sposobem radzenia sobie z treścią, o której wiesz, że jest zduplikowana lub podobna, ale musi istnieć na potrzeby użytkownika w witrynie lub powolnego zespołu zajmującego się konserwacją witryny. Jeśli uważasz, że ten tag idealnie pasuje do Twojej witryny, przejrzyj witrynę i zaadresuj sekcje witryny, które wydają się mieć oddzielne adresy URL, ale mają podobną treść (np. tekst, obraz, nagłówki, elementy tytułu itp.).

 

Narzędzia do audytu stron internetowych, takie jak Screaming Frog i sekcja Semrush Site Audit , to szybki sposób na sprawdzenie podobieństw treści. Jeśli uważasz, że mogą istnieć inne podobne winowajce treści, możesz przyjrzeć się dokładniej za pomocą narzędzi, takich jak Kontroler podobnych stron i  Siteliner , które sprawdzą Twoją witrynę pod kątem podobnej treści. Teraz, gdy masz już dobre wyczucie przypadków podobieństwa, musisz zrozumieć, czy ten brak wyjątkowości jest godny kanonizacji. Oto kilka przykładów i rozwiązań:

Przykład 1: Twoja witryna istnieje zarówno w wersji HTTP, jak i HTTPS stron witryny lub witryna istnieje z obydwoma www. i bez www. wersje stron.

Rozwiązanie: Umieść tag kanoniczny na wersji strony z największą liczbą linków, linków wewnętrznych itp., aż będziesz mógł przekierować wszystkie zduplikowane strony jeden do jednego.

 

Przykład 2: sprzedajesz produkty, które są bardzo podobne, w przypadku gdy na tych stronach nie ma unikalnego tekstu, ale niewielkie różnice w nazwie, obrazie, cenie itp. Czy należy kanonicznie wskazywać strony konkretnych produktów na stronę nadrzędną produktu?

Rozwiązanie: Tutaj radzę nic nie robić. Te strony są na tyle unikatowe, że można je zindeksować. Rozróżniają je unikatowe nazwy, co może pomóc w przypadku wystąpień słów kluczowych z długim ogonem.

 

Przykład 3: Sprzedajesz koszulki, ale masz stronę dla każdego koloru i każdej koszuli.

Rozwiązanie: otaguj strony w kolorze kanonicznym, aby odwoływały się do strony nadrzędnej koszuli. Każda strona nie jest konkretnym produktem, tylko bardzo podobną odmianą.

Jak zaadresować podobne treści

reklama:

Pozycjonowanie stron oferta: SEO alphabet.
Polecany weterynarz Ochota: hau-miau.pl
Wymiana walut Świnoujście: golden-kantor.eu

Przypadek użycia: kanoniczna treść tagowania, która jest wystarczająco wyjątkowa, aby odnieść sukces

Podobnie jak w przykładzie przedstawionym powyżej, chciałem wyjaśnić, że czasami nieco podobne treści mogą nadal nadawać się do indeksacji. Co by było, gdyby były to koszule ze stronami dla dzieci dla różnych rodzajów koszul, takich jak długie rękawy, bezrękawniki itp.? To teraz staje się innym produktem, a nie tylko odmianą. Jak również wcześniej wspomniano, może to być skuteczne w przypadku długich wyszukiwań internetowych.

 

Oto świetny przykład: witryna sprzedaży samochodów, która zawiera strony z markami samochodów, powiązanymi modelami i odmianami tych modeli (2Dr, 4Dr, V8, V6, edycja deluxe itp.). Początkowa myśl o tej witrynie jest taka, że ​​wszystkie odmiany są po prostu powielaniem stron modelu. Być może myślisz, dlaczego mielibyśmy chcieć denerwować wyszukiwarki za pomocą tej prawie powielającej się treści, skoro możemy kanonizować te strony, aby wskazywały stronę modelową jako stronę reprezentatywną?

Poszliśmy w tym kierunku, ale nadal niepokój o to, czy te strony internetowe odniosą sukces, skłonił nas do kanonicznego otagowania każdej odpowiedniej strony modelu. Załóżmy, że kanonicznie tagujesz stronę modelu nadrzędnego. Nawet jeśli pokażesz wyszukiwarkom znaczenie/hierarchię treści, mogą one nadal oceniać kanoniczną stronę, jeśli wyszukiwanie jest stosunkowo szczegółowe.

 

Więc co widzieliśmy?

 

Odkryliśmy, że ruch organiczny wzrósł zarówno na stronach podrzędnych, jak i nadrzędnych. Moim zdaniem, kiedy zwracasz kredyt stronom podrzędnym, strona nadrzędna wydaje się mieć większy autorytet, ponieważ ma wiele stron podrzędnych, którym teraz zwraca się „kredyt”. Miesięczny ruch na wszystkich tych stronach wzrósł łącznie pięciokrotnie.

 

Od września tego roku, kiedy zrewidowaliśmy tagi kanoniczne, w tym obszarze witryny pojawia się teraz 5-krotny miesięczny ruch organiczny, z 754 stronami generującymi ruch organiczny w porównaniu do 154 rozpoznanych wcześniej w poprzednim roku.

 

Nie popełniaj tych błędów kanonizacji

  1. Ustawienie tagów kanonicznych, które wytrzymują przekierowanie przed przejściem na ostateczną stronę, może wyrządzić wielką szkodę. Spowoduje to spowolnienie wyszukiwarek, ponieważ zmusza je do zrozumienia znaczenia treści, ale teraz przeskakują adresy URL.
  2. Podobnie, jeśli wskażesz tagi kanoniczne na cele adresów URL, które są stronami błędu 404, to w zasadzie skierujesz je na ścianę.
  3. Tagowanie kanoniczne do niewłaściwej wersji strony (np. www./non-www., HTTP/HTTPS). Rozmawialiśmy o znalezieniu za pomocą narzędzi do indeksowania witryn, które mogą spowodować niezamierzone zduplikowanie witryny. Nie pomyl się ze wskazaniem ważności strony na słabszą wersję strony.

 

Noindeks?

Możesz także użyć metatagu robots noindex, aby całkowicie wykluczyć podobne lub zduplikowane treści . Umieszczenie tagu noindex w sekcji head kodu źródłowego uniemożliwi wyszukiwarkom indeksowanie tych stron.

Uwaga: chociaż metatag robots noindex to szybki sposób na usunięcie zduplikowanych treści z rozważania w rankingu, może być niebezpieczny dla ruchu organicznego, jeśli nie użyjesz go w odpowiedni sposób.

Ten tag był używany w przeszłości do usuwania dużych witryn w celu wyświetlania tylko stron kluczowych dla wyszukiwania, tak aby  wydatki na indeksowanie witryny  były jak najbardziej efektywne. Jednak chcesz, aby wyszukiwarki widziały całą odpowiednią zawartość witryny, aby zrozumieć taksonomię witryny i hierarchię stron. Jeśli jednak ten tag nie przeraża Cię zbytnio, możesz go użyć, aby umożliwić wyszukiwarkom indeksowanie i indeksowanie tylko tego, co uważasz za świeże, unikalne treści.

 

Oto kilka sposobów na omówienie braku indeksowania jako rozwiązania:

Przykład 1: Aby pomóc swoim klientom, możesz dostarczyć dokumentację od producenta, nawet jeśli jest ona już dostępna na swojej stronie internetowej.

Rozwiązanie: Kontynuuj dostarczanie dokumentacji, aby pomóc klientom na miejscu, ale nie indeksuj tych stron. Są już własnością i są zindeksowane przez producenta, który prawdopodobnie ma znacznie większe uprawnienia do domeny niż Ty. Innymi słowy, prawdopodobnie nie będziesz witryną rankingową dla tych treści.

 

Przykład 2: Oferujesz kilka różnych, ale podobnych produktów. Jedyne zróżnicowanie to kolor, rozmiar, liczba itp. Nie chcemy marnować wydatków na indeksowanie.

Rozwiązanie: Rozwiąż za pomocą znaczników kanonicznych. Wyszukiwanie z długim ogonem może generować kwalifikowany ruch, ponieważ dana strona nadal byłaby indeksowana i mogła być pozycjonowana.

 

Przykład 3: Masz dużo starych produktów, których już nie sprzedajesz i które nie są już Twoim głównym celem.

Rozwiązanie: Ten idealny scenariusz prawdopodobnie znajduje się w audycie treści lub sprzedaży. Jeśli produkty niewiele robią dla firmy, rozważ przejście na emeryturę.

 

Rozważ kanoniczne wskazanie tych stron na odpowiednie strony kategorii lub przekierowanie ich na odpowiednie strony kategorii. Te strony mają wiek/zaufanie, mogą zawierać linki i mogą posiadać rankingi.

Przypadek użycia: nie poświęcaj rankingów/ruchu w celu rozważenia wydatków na indeksowanie

Jeśli chodzi o naszą stronę internetową, wiemy, że chcemy dać z siebie wszystko w wyszukiwarkach. Nie chcemy tracić czasu na indeksowanie i nie chcemy stwarzać wrażenia, że ​​większości naszych treści brakuje niepowtarzalności. W poniższym przykładzie, aby zredukować rozrost nieco podobnej zawartości strony produktu w wynikach recenzji wyszukiwarek, tagi meta robots noindex zostały umieszczone na stronach z odmianami produktów podrzędnych w czasie zmiany domeny lub ponownego uruchomienia.

 

Poniższy wykres przedstawia łączną liczbę słów kluczowych, które przeszły z jednej domeny do drugiej. Po usunięciu tagów meta robots noindex ogólna liczba haseł rankingowych wzrosła o 50%.

 

Nie rób tych błędów Meta Robots Noindex

  1. Nie umieszczaj metatagu robots noindex na stronie z wartością linku przychodzącego. Jeśli tak, należy trwale przekierować daną stronę na inną odpowiednią stronę witryny. Umieszczenie tagu wyeliminuje cenny kapitał linków, który posiadasz.
  2. Jeśli nie indeksujesz strony, która jest uwzględniona w nawigacji głównej, stopce lub nawigacji pomocniczej, upewnij się, że dyrektywa nie brzmi „noindex, nofollow”, ale „noindex, obserwuj”, aby wyszukiwarki przemierzające witrynę nadal mogły przejść poprzez linki na stronie nieindeksowanej.

 

Wniosek

Czasami trudno jest rozstać się z treścią witryny. Tagi canonical i meta robots noindex to świetny sposób na zachowanie funkcjonalności witryny dla wszystkich użytkowników, a także instruowanie wyszukiwarek. Na koniec uważaj, jak tagujesz! Łatwo stracić obecność w wyszukiwarce, jeśli nie rozumiesz w pełni procesu tagowania.